پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران
کاردرمانی ذهنی چیست؟

کاردرمانی ذهنی چیست؟ کاردرمانی ذهنی در واقع یکی از شاخه مهم کاردرمانی است که به درمان و کاهش مشکلات ذهنی و روانی کودکان و بزرگسالان کمک می کند. متخصصان کاردرمانی در حوزه کاردرمانی ذهنی به افرادی که دارای شرایط روحی و روانی پیچیده ای هستند و از مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی رنج می برند، حس آرامش و امیدواری را باز می گردانند. به نظر شما دیگر اهداف کاردرمانی ذهنی چیست؟ برای پاسخ به این سوال به ادامه این مطلب توجه نمایید.

کاردرمانی ذهنی چیست؟

افرادی که با موضوع کاردرمانی ذهنی آشنایی ندارند، احتمالا تنها رفتارهای تهاجمی و غیرعادی را متمرکز این حیطه کاردرمانی می دانند. اما این در حالی است که کاردرمانی ذهنی به طیف گسترده ای از اختلالات روانی می پردازد که حتی ممکن است بخش بزرگی از جمعیت بالغ را در سراسر جهان گرفتار کرده باشد.

تمرکز کاردرمانی ذهنی بر روی سلامت روان افراد جامعه است. متاسفانه تعداد زیادی از بیماران مبتلا به اختلالات روانی از کیفیت پایین زندگی و ناتوانی های طولانی مدت برخوردار هستند. متخصصین کاردرمانی معتقدند که به دست آوردن توانایی های لازم برای انجام فعالیت های روزمره مانند گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، نقاشی کردن، نوشتن، آشپزی، تمیز کردن خانه و کار کردن در خارج از منزل، برای به دست آوردن سلامتی روان در افرادی که دچار مشکلات ذهنی هستند بسیار مهم و حیاتی است.

مدت زمان لازم برای نتیجه بخش بودن کاردرمانی ذهنی می تواند متفاوت باشد چرا که در بعضی اوقات بیمار به خوبی همکاری نمی کند. به یاد داشته باشید که شناخت و درمان زودهنگام سنگ بنای جلوگیری از ناتوانی های دراز مدت است. متخصصین کاردرمانی شهر ری همواره به درمان کلی افراد معتقد هستند، خواه مشکل اصلی مربوط به سلامت جسمی آنها باشد و یا بیشتر به سلامت روانی مربوط گردد.

کاردرمانی ذهنی چیست؟

هدف از کاردرمانی ذهنی چیست؟

هدف از کاردرمانی ذهنی کمک به افراد در مقابله با چالش های زندگی روزمره ناشی از بیماری های روحی و روانی است. در کاردرمانی ذهنی یک کاردرمان ابتدا زمینه های مشکل را در فرد می یابد. سپس فعالیت های توانبخشی خود را طبق آن زمینه ها برنامه ریزی می کند. با وجود شباهت هایی که گاهی اوقات بین نقش کاردرمانی ذهنی و کاردرمانی جسمی وجود دارد اما به طور کلی در عملکرد آنها برای تنظیم سلامت روانی و رفتاری افراد، تفاوت های زیادی وجود دارد. حتی می توان گفت نتیجه توانبخشی جسمی بسیار سریع تر از توانبخشی ذهنی رخ می دهد. برخی از زمینه های مشکل در بیماران روانی عبارتند از :

  • مشکلات حسی ( برای مثال وحشت از صداهای بلند یا تاریکی)
  • مشکلات مربوط به فراموشی و آلزایمر
  • مشکلات شناختی (که مربوط به تصمیم گیری و حل مسئله می شود)
  • مشکلات درون فردی (مربوط احساسات درونی هر فرد می شود)
  • مشکلات میان فردی (مربوط به ناتوانی در معاشرت و برقراری ارتباطات می شود)
  • ناتوانی در مراقبت از خود ( مثلا مشکل در انجام فعالیت های زندگی روزمره )
  • ناتوانی در بهره وری ( عدم توانایی در کار و اشتغال)
  • لذت نبردن از اوقات فراغت (علاقه نداشتن به فعالیت های لذت بخش) و …

هدف از کاردرمانی ذهنی چیست؟

نقش کاردرمانی ذهنی در سلامت روان افراد

به نظر شما نقش کاردرمانی ذهنی چیست؟ در کاردرمانی ذهنی کاردرمان کمک می کند تا فرد در انجام فعالیت های روزمره زندگی مستقل عمل کند.  همچنین به بهبود رفتار  و تعاملات و مشارکت اجتماعی او کمک می کند. در حقیقت یک متخصص کاردرمانی مجرب، از طریق درگیر کردن بیماران خود با فعالیت های مختلف، به آنها برای رفع محدودیت هایی که در زمینه های مراقبت از خود، خانه داری،کار، تحصیل، اوقات فراغت و مشارکت اجتماعی دارند، کمک می کند.

یک متخصص کاردرمانی ذهنی سهم نظری و بالینی بی نظیری را در بهبود و درمان افراد نیازمند به کاردرمانی دارد. بنابراین، کاردرمانی ذهنی باید به عنوان بخش اساسی از یک برنامه درمانی جامع و یکپارچه در نظر گرفته شود.

با توجه به اهمیت بالای نقش کاردرمانی در توانبخشی افراد، در مرکز اتیسم شهر ری نیز کلیه امکانات لازم برای کار این متخصصین در نظر گرفته شده است. متخصصین حرفه ای کاردرمانی و گفتاردرمانی شهر ری ، از برنامه ها و فعالیت های فردی و گروهی برای تقویت استقلال این افراد در فعالیت های روزمره استفاده می کنند. آنها با ایجاد راهکارهایی برای بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس افراد، آنها را برای موفقیت بیشتر در موقعیت های اجتماعی کمک می کنند.

کاردرمانی ذهنی چگونه به بیماران کمک می کند؟

ممکن است بیماران در زمینه های برنامه ریزی، سازماندهی، حل مسئله و تصمیم گیری چالش هایی داشته باشند. علاوه براین آنها احتمالا در کنترل احساساتشان نیز با مشکلاتی مواجه هستند که این امر باعث می شود عملکرد و استقلال خود را در جامعه از دست بدهند. کاردرمانی ذهنی می تواند به بهبود یا جبران این چالش ها کمک کند. کاردرمانی ذهنی برای درمان همه بیماران از یک الگوی ثابت پزشکی استفاده نمی کند. چرا که مشکلات ذهنی و روانی هر کس با توجه به نوع بیماری و شرایط زندگی و خانودگی او متفاوت است.

متخصصین کاردرمانی ذهنی مرکز غربالگری اتیسم شهر ری پس از انجام غربالگری و ارزیابی های استاندارد، از توصیه ها و روش های مناسبی برای درمان بیماران استفاده می کنند. این روش ها شامل ایجاد مکانیسم هایی برای مقابله با مشکلات عاطفی، ارائه تمریناتی برای کسب مهارت های مدیریت زندگی  و همینطور تطبیق عملکرد فرد با شرایط محیطی و نیازهایش می باشد.

کاردرمانی ذهنی برای کودکان

کاردرمانی ذهنی برای کودکان

در کاردرمانی ذهنی ویژه کودکان، ابتدا ضعف های آنها در انجام کارهای معمولی و روزمره شناسایی می شود. سپس با ارائه یک برنامه درمانی متناسب با شرایط هر کودک، برای بهبود بخشیدن به توانمندی های او اقدام می شود. برخی از اختلالات رایج در کودکان که در کاردرمانی ذهنی مورد توجه قرار می گیرد عبارتند از: کم توانی ذهنی، اختلالات یادگیری، اختلالات حسی، اختلالات نافذ رشد، اختلالات توجه و تمرکز، اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه، سندروم دوان و سایر اختلالات ذهنی دیگر.

والدین باید به مهارت های ذهنی و رفتاری کودک خود بیشتر توجه کنند. در صورتی که نیاز کودک به خدمات کاردرمانی احساس شد حتما جهت ارتقاء کیفیت زندگی و حضور فعال و توانای او در جامعه اقدام نمایند و برای مشاوره به یکی از مراکز کاردرمانی در شهر خود مراجعه کنند.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: